Asset Publisher Asset Publisher

Szkółka Leśna Bojanowo

W styczniu 2007 roku, gdy zmienił się zasięg terytorialny Nadleśnictwa szkółka leśna Osiny znalazła się w Nadleśnictwie Osie. . Łącznie powierzchnia jej wynosi 9,14 ha.

Ciekawa jest historia powstania szkółki. Można powiedzieć że powstała na życzenie sił przyrody. Szkody po huraganie, który przeszedł tędy 21 czerwca 2006 roku, leśnicy starali się zminimalizować, znajdując sposoby zagospodarowania otwartych przestrzeni pozostałych po uprzątniętych wiatrołomach i wiatrowałach. Pod nowo zaprojektowaną szkółkę leśną wybrano oddział 9, 10, i 22 na terenie Leśnictwa Bojanowo w obrębie Laskowice. Przy wyborze powierzchni uwzględniono kryteria siedliskowe, glebowe i wodne. Uszkodzony drzewostan z kwater oraz pod budynek gospodarczy i zbiornik wodny usunięto w kwietniu 2007 roku. Jednocześnie na terenie budowy wykonywano ogrodzenie z siatki, wybudowano zbiornik, uporządkowano kwatery i uprawiono glebę, aby przygotować ją do roli podłoża szkółki leśnej. Szkółka została podzielona na 6 kwater. Łącznie powierzchnia jej wynosi 9,14 ha, z czego po odliczeniu terenu pod nitki zraszające i pasy nawrotu dla maszyn powierzchnia produkcyjna to 6,33ha. Ponadto w pobliżu szkółki zlokalizowana jest kwatera 7, przeznaczona do produkcji buka pod osłoną drzewostanu, zajmująca powierzchnię 0,41ha.

 

Pierwszą powierzchnię, czyli kwaterę 7 obsiano bukiem, w maju 2006 roku. Już w październiku 2007 roku kwaterę 4, 5 i 6 o łącznej powierzchni 289arów, obsiano dębem. Wiosną 2008 roku wybudowano deszczownię oraz obsiano kwatery następującymi gatunkami: sosną zwyczajną, świerkiem pospolitym, modrzewiem polskim i grabem zwyczajnym. W chwili obecnej powierzchnia obsianych kwater wynosi nieco ponad 625arów. Powierzchnia ogrodzona to 14,69ha.

 

W 2014 roku szkółka zostanie powiększona o jeszcze jedną kwaterę.


Hodowla lasu

Hodowla lasu jest obok pozyskania drewna najważniejszym działem gospodarki leśnej. Wycięcie drzewostanu (fragmentu lasu o tym samym składzie gatunkowym i wieku) jest tylko uwieńczeniem około 100-letniej hodowli, pielęgnacji i ochrony lasu. Nie jest to też koniec życia lasu, ponieważ zazwyczaj już w następnym roku w tym samym miejscu sadzony jest młody las.

 

Hodowla lasu korzysta z dorobku nauk przyrodniczych, m.in. klimatologii, gleboznawstwa, botaniki czy fizjologii roślin. W pracach hodowlanych leśnicy dążą do dostosowania składu gatunkowego lasu do siedliska. Dzięki temu las jest bardziej odporny na zagrożenia.

Las, jeśli nie powstał w sposób naturalny, jest sadzony przez leśników. Sadzonki hoduje się w szkółkach. Uprawy są poddawane zabiegom pielęgnacyjnym i ochronnym. Mają one stworzyć optymalne warunki wzrostu dla drzew najbardziej pożądanych w składzie gatunkowym rosnącego drzewostanu. Ostatnim elementem hodowli jest wycinka drzew dojrzałych, tak aby możliwe było odnowienie lasu, w sposób optymalny dla wymagań rosnących gatunków drzew.

 

Średnioroczny rozmiar prac hodowlanych w Nadleśnictwie przedstawia się następująco:

 

  Odnowienia i zalesienia - 150 ha, w tym zalesienia na gruntach porolnych 35 ha,

  Pielęgnowanie lasu :   

    czyszczenia późne  66 ha,

    trzebieże 1209 ha.

 

Na terenie Nadleśnictwa znajdują się 3 drzewa doborowe Sosny. 

Na naszym terenie wyznaczone zostało 4390,81 ha sosnowych gospodarczych drzewostanów nasiennych, 2,40ha brzozowych gospodarczych drzewostanów nasiennych, 25,74ha dębowych gospodarczych drzewostanów nasiennych, 7,16ha olchowych drzewostanów nasiennych oraz 236,89 ha sosnowych i 2,51ha brzozowych upraw pochodnych.

 

 

Odnowienia możemy podzielić na odnowienia sztuczne, czyli sadzenie sadzonek lub wysiewanie nasion przez człowieka, oraz odnowienia naturalne, czyli zjawisko samoistnego powstania młodego pokolenia drzew pod okapem drzewostanu lub w jego sąsiedztwie. Odnowienia naturalne w lasach zagospodarowanych nie przebiegają zazwyczaj żywiołowo, lecz są kierowane przez człowieka. Prace polegają na spulchnieniu gleby pod okapem drzewostanu w roku, w którym spodziewany jest duży urodzaj nasion, oraz rozluźnieniu drzew, tak by do dna lasu dochodziła odpowiednia ilość światła.

Zalesienia gruntów porolnych prowadzone są zwykle wśród roślin zielnych. Osłaniają one sadzonki oraz nie dopuszczają do zachwaszczenia powierzchni.

 

 

Zrąb - powierzchnia po wyciętym drzewostanie. Na zdjęciu powierzchnia została już uprzątnięta z koron drzew i resztek gałęzi. 

 

Uprawa leśna - czyli młody las od momentu posadzenia do czasu osiągnięcia zwarcia (zetknięcia się koron drzew). Na zdjęciu kolejne pokolenie lasu sosnowego wprowadzone na zrębie. W oddali ogrodzone cenniejsze domieszki dębu w celu zabezpieczenia przed zwierzyną.

Pielęgnacja gleby w uprawach leśnych. Polega to na wykaszaniu chwastów wśród drzewek. Równocześnie wykonuje się cięcia pielęgnacyjne, które w zależności od wieku drzewostanu mają inny charakter i noszą inną nazwę: czyszczenia wczesne w okresie uprawy, czyszczenia późne w okresie młodnika, trzebieże wczesne w okresie dojrzewania drzewostanu oraz trzebieże późne w okresie dojrzałości drzewostanu.

 

Przeczytaj więcej o hodowli lasu.

Zasady hodowli lasu.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

,,Kasztany i żołędzie zbieramy, zimą leśnym zwierzętom je damy”

,,Kasztany i żołędzie zbieramy, zimą leśnym zwierzętom je damy”

Podsumowanie akcji edukacyjnej.

W dniu 5.11.2024 r. odbyło się uroczyste wręczenie podziękowań przedstawicielom placówek oświatowych biorących udział w akcji edukacyjnej  „Kasztany i żołędzie zbieramy, zima leśnym zwierzętom je damy”. Celem przeprowadzonej już po raz piąty akcji było zwrócenie uwagi dzieci i młodzieży na kwestie związane z przetrwaniem zwierząt w okresem zimowym, a także rozbudzenie zainteresowania środowiskiem leśnym. W ramach akcji placówki oświatowe wykonały plakaty edukacyjne zgodnie w tematem przewodnim oraz przekazały zebrane przez dzieci i młodzież kasztany i żołędzie, które posłużą jako karma dla danieli znajdujących się w zagrodzie zarodowej danieli w leśnictwie Kotówka. W ramach akcji przekazano zaangażowanym placówkom pomoce edukacyjne m. in. książki, gry planszowe i puzzle o tematyce leśnej, celem wykorzystania podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych.

W tegorocznej akcji udział wzięły następujące placówki oświatowe:
1.    Przedszkole Samorządowe w Górnej Grupie i z oddziałem w Grupie,
2.    Przedszkole nr 8 ,,Motylek” w Świeciu,
3.    Przedszkole nr 4 ,,Tęcza” w Świeciu,
4.    Przedszkole nr 3 „Pod Łabędziem” w Świeciu,
5.    Przedszkole nr 7 „Puchatek” w Świeciu,
6.    Niepubliczne Przedszkole „Kangurek” w Świeciu,
7.    Przedszkole „Pod Kasztankiem” w Laskowicach,
8.    Zespół Placówek Oświatowych w Drzycimiu,
9.    Przedszkole nr 11 w Grucznie,
10.    Zespół Szkół Specjalnych w Świeciu,
11.    Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Warlubiu,
12.    Szkoła Podstawowa z oddziałem przedszkolnym w Gródku,
13.    Szkoła Podstawowa w Krąplewicach,
14.    Szkoła Podstawowa w Jeżewie,
15.    Szkoła Podstawowa w Wiągu,
16.    Szkoła Podstawowa w Michalu,
17.    Szkoła Podstawowa w Dragaczu,
18.    Szkoła Podstawowa w Laskowicach,
19.    Szkoła Podstawowa nr 1 w Świeciu,
20.    Szkoła Podstawowa nr 2 w Świeciu,
21.    Szkoła Podstawowa nr 7 w Świeciu,
22.    Szkoła Podstawowa nr 8 w Świeciu,
23.    Szkoła Podstawowa w Grupie.

Dziękujemy dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom, a także opiekunom i wychowawcom z poszczególnych placówek oświatowych za zaangażowanie i poświęcony czas.