Asset Publisher Asset Publisher

Obiekty edukacyjne

Na terenie nadleśnictwa, oprócz infrastruktury OEL "Dąbrówka" znajduje się szereg innych obiektów pełniących rolę edukacyjną.

Edukacja przyrodniczo-leśna jest jednym z podstawowych elementów mających duże znaczenie w ochronie naszej rodzimej przyrody i promowaniu zrównoważonej gospodarki leśnej, a także w kształtowaniu odpowiednich postaw i podnoszeniu wiedzy w społeczeństwie na temat leśnictwa i działalności Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.


    Nadleśnictwo Dąbrowa jeszcze przed powstaniem Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Bory Tucholskie” prowadziło różnego typu działania z zakresu edukacji przyrodniczo-leśnej mające na celu kształtowanie odpowiednich postaw wśród dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych w zakresie ochrony przyrody i polskich lasów.


    Nadleśnictwo Dąbrowa od wielu lat współpracuje z różnego typu placówkami oświatowymi (przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, Uniwersytet Trzeciego Wieku i inne). Ponad to podejmuje akcje edukacyjne dotyczące m. in. problematyki zaśmiecania terenów leśnych, ochronie sów oraz owadów zapylających, a także promuje akcje związane ze zwiększaniem lesistości naszego kraju.


    W celu zapewnienia bezpiecznych i odpowiednich warunków do przekazywania wiedzy z zakresu edukacji przyrodniczo-leśnej została utworzona infrastruktura edukacyjna. W 2011 roku dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych powstał mieszczący się przy siedzibie nadleśnictwa Ośrodek Edukacji Leśnej „Dąbrówka” składający się z sali edukacyjnej, ogrodu dydaktycznego oraz ścieżki edukacyjnej „Dąbrówka”. Doskonałym narzędziem edukacji ekologicznej jest także modernizowana w 2015 roku ścieżka edukacyjna "Grabowiec", biegnąca po granicy rezerwatu Grabowiec, gdzie obok zagadnień leśnych poruszane są tematy dotyczące gospodarki łowieckiej i ochrony przyrody.

 
    Do edukacji w Nadleśnictwie Dąbrowa wykorzystuje się także szkółkę leśną w Leśnictwie Bojanowo, obiekty małej retencji znajdujące się w Leśnictwie Bedlenki, Rulewo i Kotówka oraz wiele innych zakamarków leśnych nadleśnictwa.

Ważniejsze wydarzenia w historii edukacji przyrodniczo-leśnej w Nadleśnictwie Dąbrowa
 
1.    współpraca ze Szkołą Podstawową w Lipinkach, gdzie w 1997 roku utworzono Izbę Edukacyjną (obecnie ze względu na powstanie OEL „Dąbrówka” zlikwidowana),
2.    powstanie ścieżki edukacyjnej Rybno, lecz ze względu na liczne dewastacje została przekształcona w 2010 r. na ścieżkę spacerową z elementami edukacyjnymi „Rybienka",
3.    powstanie w roku 1997 ścieżki edukacyjnej „Grabowiec", której dokonano generalnej modernizacji w 2015 roku,
4.    powstanie w 2011 roku Ośrodka Edukacji Leśnej „Dąbrówka” wraz z salą edukacyjną, ogrodem dydaktycznym i ścieżką edukacyjną „Dąbrówka”.
5.    w 2023 roku zawarto porozumienie o współpracy z Zespołem Szkół Rolniczych im. Władysława Grabskiego w Grudziądzu w zakresie podejmowania różnego typu działań m. in. dotyczących rozpowszechniania wiedzy o gospodarce leśnej i ochronie przyrody.
 

 


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Leśnicy, organizacje społeczne i samorządy zakończyli dyskusje na temat lasów społecznych wokół wielkich miast, teraz czas na decyzje wojewodów i Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Leśnicy, organizacje społeczne i samorządy zakończyli dyskusje na temat lasów społecznych wokół wielkich miast, teraz czas na decyzje wojewodów i Ministerstwa Klimatu i Środowiska

31 października br. zakończył się kolejny etap prac lokalnych Zespołów ds. lasów o wiodącej funkcji społecznej. Prace ukończyło 8 z 11 lokalnych zespołów zajmujących się leśnym otoczeniem wokół ośrodków miejskich - Warszawy, Krakowa, Trójmiasta, Łodzi, Poznania, Katowic, Bydgoszczy i Torunia (łącznie) oraz Szczecina. We Wrocławiu, Kielcach i Bielsku-Białej proces ten będzie przebiegał do 29 listopada.

Przewodniczący zespołów zostali zobligowani przez resort Klimatu i Środowiska do przygotowania raportów z przebiegu i efektów prac oraz przekazania ich do wojewodów. Ci mają teraz 15 dni na przeanalizowanie dokumentów, na ich podstawie przygotowanie wniosków i postulatów i przekazanie dokumentów do Ministerstwa.

-Przyroda budzi nasze emocje, dlatego w wielu miejscach dyskusje były bardzo burzliwe. Ale ważne jest to, że każda ze stron miała szansę się wypowiedzieć, jak wyobraża sobie las i leśnictwo wokół miasta, gdzie mieszka. Efekt tych rozmów to czasem zbiór zdań odrębnych. Cieszy jednak, że wszędzie znaleźliśmy części wspólne. To znak, że jesteśmy w stanie się porozumieć. Wszystkim nam przecież chodzi o to samo, o dobro przyrody i o mądre korzystanie z tego co daje nam las.- mówi Anna Pikus- naczelniczka Wydziału Społecznych Funkcji Lasów w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

Co to są lasy o wiodącej funkcji społecznej?

Lasami o wiodącej funkcji społecznej nazywamy kompleksy leśne położone w sąsiedztwie zarówno dużych aglomeracji miejskich, mniejszych miast, jak i wsi,  czy też w okolicach uzdrowisk i kurortów wypoczynkowych. To właśnie w takich lasach odbywa się turystyka i codzienna rekreacja lokalnej społeczności, kuracjuszy czy też turystów, która jest niezbędna w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia i równowagi psychicznej. Lasy o wiodącej funkcji społecznej to także lasy, które są kluczowe dla tożsamości kulturowej lokalnych społeczności.

-Już pierwsze ze spotkań pokazały, że nie dla wszystkich idea lasów o wiodącej funkcji społecznej  jest tak samo rozumiana. Niektórzy obawiają się, że w takich lasach będą wstrzymane wszelkie prace i zabiegi pielęgnacyjne, także te mające zapewnić bezpieczeństwo, a inni przeciwnie – oczekują, że w lasach wokół miast nie zostanie ścięte ani jedno drzewo- dodaje naczelniczka.

To właśnie odmienne pojmowanie idei „lasów społecznych”, ale także niesprecyzowane reguły, jak miałyby funkcjonować w przyszłości, powodował emocje i krytyczne komentarze. W tych samych miejscach różne osoby i środowiska oczekiwały rozwiązań znanych z parków miejskich bądź ścisłych rezerwatów przyrody. Tymczasem zgodnie z rekomendacjami i wytycznymi Ogólnopolskiej Narady o Lasach dla lasów o wiodącej funkcji społecznej przewiduje się trzy zasady gospodarowania, z których żadna nie oznacza całkowitego wstrzymania gospodarki leśnej. Ministerstwo Klimatu i Środowiska określiło je jako: modyfikacje, ograniczenia oraz wyłączenia.

Gospodarka leśna w lasach o wiodącej funkcji społecznej

W miejscach wyłączeń przewidziano pozostawienie drzew do naturalnego rozkładu. Wyjątkiem będą m.in. zabiegi gwarantujące bezpieczeństwo odwiedzających las ludzi oraz zwalczanie gatunków obcych i inwazyjnych. Wyjątkiem jest także zapewnienie potrzeb społeczności lokalnych w zakresie dostępności drewna opałowego.

W przypadku ograniczeń, z uwzględnieniem powyższych wyjątków, przynajmniej 50% dojrzałego drzewostanu nie będzie pozyskiwane i pozostawione do naturalnego rozkładu. A modyfikacje polegają na pozyskiwaniu większości dojrzałego drzewostanu ale w sposób ograniczający negatywny wpływ na wartości przyrodnicze i społeczne.

Po pierwsze: transparentność

Leśnikom zależy by cały proces był  transparentny, a każdy zainteresowany tematem lasów o wiodącej funkcji społecznej obywatel mógł znaleźć ważne dla niego informacje . Dlatego Lasy Państwowe stworzyły specjalną stronę internetową – lasyspoleczne.lasy.gov.pl, na której znajdują się szczegóły procesu: podstawy działania zespołów, najważniejsze dokumenty, kalendarium spotkań oraz aktualności na temat prac lokalnych zespołów.

Nie wszystkie zespoły zakończyły pracę.  Termin zakończenia prac zespołu do spraw wyznaczenia lasów o wiodącej funkcji społecznej wokół Wrocławia został – ze względu na klęskę powodzi, która nawiedziła Dolny Śląsk we wrześniu br. – przedłużony przez MKiŚ do  29 listopada br. W późniejszym terminie kończą także prace lokalne zespoły wokół Kielc oraz Bielska-Białej w  które rozpoczęły działania w innym terminie.

Ramy procesu ustanawiania lasów o wiodącej funkcji społecznej określiło Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Resort określił skład lokalnych zespołów oraz zasady zmian składu osobowego tych zespołów. Lasy Państwowe zostały zobligowane do merytorycznego koordynowania procesu. Ministerstwo włączyło w proces także wojewodów  to oni byli gospodarzami spotkań i to im lokalne zespoły przekazały wyniki swojej pracy.

„To był trudny, pełen emocji i wyzwań miesiąc. Dość krótki czas by omówić w tak szerokim gronie tyle ważnych kwestii. Bardzo dziękuję samorządowcom, przedstawicielom NGO, leśnikom, wykonawcom prac leśnych, nabywcom przemysłowym drewna, przedstawicielom Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska, Biura Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej, Instytutu Badawczego Leśnictwa, Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz doradcom za te rozmowy. To ważne, że próbujemy się porozumieć.”- dodaje dyrektor Koss.

Do 15 listopada wojewodowie mają czas na opracowanie rekomendacji i skierowanie ich wraz z wynikami prac lokalnych zespołów do resortu klimatu i środowiska. Na ich podstawie Minister Klimatu i Środowiska podejmie decyzję o tym jakie będą granice i jak będzie wyglądała gospodarka leśna w lasach o wiodącej funkcji społecznej.