Asset Publisher Asset Publisher

Obszary Natura 2000

Obszar Natura 2000 to nowa forma ochrony przyrody, wprowadzona do polskiego prawa dotyczącego ochrony przyrody w 2004 r., choć niektóre zapisy dotyczące tych obszarów włączono już do prawa polskiego w 2001 r. Natura 2000 to najbardziej kompleksowa i najlepiej legislacyjnie i politycznie przygotowaną Europejska sieć ekologiczna specjalnych obszarów ochrony, która jest wprowadzana we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a którą tworzą poszczególne obszary Natura 2000 wyznaczane zgodnie z jednolitymi, naukowymi kryteriami zapisanymi w dyrektywie Rady Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej z 1992 r. o ochronie siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory w Europie.

Obszary Natura 2000 to najmłodsza z form ochrony przyrody, wprowadzona w 2004 r. w Polsce jako jeden z obowiązków związanych z przystąpieniem naszego kraju do Unii Europejskiej. Obszary te powstają we wszystkich państwach członkowskich tworząc Europejską Sieć Ekologiczną obszarów ochrony Natura 2000.

Głównym celem funkcjonowania Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 jest zachowanie określonych typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków, które uważa się za cenne i zagrożone w skali całej Europy. Drugim jej celem jest ochrona różnorodności biologicznej.

Podstawą funkcjonowania programu są dwie unijne dyrektywy tzw. Dyrektywa ptasia i Dyrektywa siedliskowa:

  • Dyrektywa ptasia (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa - wcześniej dyrektywa Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa) - określa kryteria do wyznaczania ostoi dla gatunków ptaków zagrożonych wyginięciem;
  • Dyrektywa siedliskowa (dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory) - ustala zasady ochrony pozostałych gatunków zwierząt, a także roślin i siedlisk przyrodniczych oraz procedury ochrony obszarów szczególnie ważnych przyrodniczo.

Zgodnie z tymi aktami prawnymi każdy kraj członkowski Unii Europejskiej ma obowiązek zapewnić siedliskom przyrodniczym i gatunkom, wymienionym w załącznikach Dyrektywy siedliskowej i ptasiej, warunki sprzyjające ochronie lub zadbać o odtworzenie ich dobrego stanu. Dotyczy to m.in. wyznaczenia i objęcia ochroną obszarów, na których te siedliska i gatunki występują.

 Dyrektywy wyznaczają dwa typy obszarów:

  • obszary ptasie - formalnie obszary specjalnej ochrony ptaków (OSO);
  • obszary siedliskowe - formalnie obszary mające znaczenie dla Wspólnoty (OZW) / specjalne obszary ochrony siedlisk (SOO).

Obszary specjalnej ochrony ptaków są wyznaczane do ochrony populacji dziko występujących ptaków jednego lub wielu gatunków. Określane są indywidualnie przez każde państwo, w oparciu o zidentyfikowane kryteria. Komisja Europejska sprawdza czy krajowa sieć obszarów uwzględnia wszystkie istotne ostoje ptaków w danym kraju oraz czy wyznaczone obszary stanowią spójną całość.

W przypadku specjalnych obszarów ochrony siedlisk, każde państwo członkowskie opracowuje i przedstawia Komisji Europejskiej listę leżących na jego terytorium obszarów najcenniejszych pod względem przyrodniczym oraz odpowiadających gatunkowo i siedliskowo wymogom zawartym w Dyrektywie siedliskowej. Po przedłożeniu listy, obszary są przyporządkowywane regionom biogeograficznym i selekcjonowane, a następnie wartościowane. Kluczowym elementem tej procedury jest Seminarium Biogeograficzne, podczas którego ocenia się kompletność sieci dla każdego z gatunków i siedlisk będących przedmiotami ochrony. Następnie Komisja Europejska zatwierdza w drodze decyzji obszary jako "obszary mające znaczenie dla Wspólnoty - OZW" (Site of Community Importance - SCI). Od tego momentu uzyskują one status obszarów Natura 2000. Kraje członkowskie w ciągu sześciu lat od decyzji Komisji zobowiązane są do wyznaczenia tych ostoi jako specjalne obszary ochrony.

Najważniejszym kryterium wyznaczania obszarów Natura 2000 są wartości przyrodnicze danego terenu. Uwarunkowania społeczne i gospodarcze są analizowane i uwzględniane w procesie opracowywania planów zarządzania poszczególnymi obszarami. Dla każdego obszaru Natura 2000 opracowana jest dokumentacja, która składa się z:

  • Standardowego Formularza Danych (Standard Data Form - SDF), w którym zawarte są najważniejsze informacje o położeniu i powierzchni obszaru, występujących typach siedlisk przyrodniczych i gatunkach „naturowych", ich liczebności lub reprezentatywności w skali kraju, wartości przyrodniczej i zagrożeniach;
  • mapy cyfrowej w postaci wektorowej.

Standardowy Formularz Danych i mapy są aktualizowane w miarę postępu wiedzy o występowaniu zasobów przyrodniczych w obszarze Natura 2000 (inwentaryzacja, monitoring przyrodniczy), zgodnie z procedurą określoną przez Komisję Europejską.

Obszar Natura 2000 może obejmować część lub całość obszarów i obiektów objętych innymi formami ochrony przyrody.

Powstanie sieci Natura 2000, która jest światowym ewenementem w zakresie międzynarodowej, obszarowej ochrony przyrody potwierdza, że ochrona zagrożonej różnorodności biologicznej Europy jest jednym z priorytetów działalności Unii Europejskiej.

 

NATURA 2000 W nadleśnictwie Dąbrowa.

 

W zasięgu terytorialnym Nadleśnictwa Dąbrowa znajdują się następujące obszary sieci Natura 2000 :

*kliknięcie w nazwę obszaru przenosi na stronę Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, gdzie znajdują się szczegóły dotyczące obszaru.

 

 


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Narada poświęcona ochronie przeciwpożarowej i zwalczaniu szkodnictwa leśnego

Narada poświęcona ochronie przeciwpożarowej i zwalczaniu szkodnictwa leśnego

28 marca 2025 r. w Hotelu Dobre z Lasu w Solcu Kujawskim odbyła się narada poświęcona zagadnieniom ochrony przeciwpożarowej i zwalczania szkodnictwa leśnego. Spotkanie zostało zorganizowane przez Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu i zgromadziło przedstawicieli kluczowych instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo lasów w regionie.

W naradzie uczestniczyli m.in. Wojewoda Kujawsko-Pomorski Pan Michał Sztybel, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Komend Wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej i Policji z województw Kujawsko-Pomorskiego, Pomorskiego, Warmińsko-Mazurskiego oraz Wielkopolskiego. Obecni byli także reprezentanci Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia w Toruniu, Wojsk Obrony Terytorialnej, Państwowej Straży Łowieckiej, Wojewódzkich Związków Ochotniczych Straży Pożarnych RP, Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy PKP PLK S.A., firm lotniczych świadczących usługi dla RDLP w Toruniu oraz Państwowej Straży Rybackiej.

Kluczowe tematy narady

Podczas spotkania Wojewoda Kujawsko-Pomorski Pan Michał Sztybel przedstawił aktualne zagadnienia, dotyczące ochrony przeciwpożarowej w regionie. Pan Wojewoda podziękował także za dotychczasową współpracą służb w tym zakresie.

W dalszej części narady omówiono następujące kwestie:

  • Analiza sytuacji pożarowej oraz ochrony przeciwpożarowej w 2024 roku na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Toruniu.

  • Przebieg kontrolowanego wypalania drzewostanu w ramach przedsięwzięcia naukowo-badawczego „KONTRPOŻAR”, przeprowadzonego na terenie Ośrodka Szkolenia Poligonowego Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia w Toruniu.

  • Zwalczanie szkodnictwa leśnego w latach 2023-2024 na obszarze RDLP w Toruniu.

  • Działalność Centrum Szkolenia Strzeleckiego Lasów Państwowych w 2024 roku oraz plany na 2025 rok.

Narada była okazją do podsumowania dotychczasowych działań, wymiany doświadczeń oraz wyznaczenia kierunków przyszłych inicjatyw mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa lasów oraz skuteczniejszą ochronę przed zagrożeniami pożarowymi i aktami szkodnictwa. Współpraca pomiędzy różnymi instytucjami i służbami pozostaje kluczowym elementem w realizacji tych zadań.

Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Toruniu dziękuje wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i wkład w ochronę naszych lasów.