Asset Publisher
Ośrodek Edukacji Leśnej "Dąbrówka"
Ośrodek Edukacji Leśnej „Dąbrówka”
W wyniku gruntownej modernizacji budynku magazynowo - stajennego znajdującego się przy siedzibie Nadleśnictwa Dąbrowa we wrześniu 2011 roku został oddany do użytkowania Ośrodek Edukacji Leśnej „Dąbrówka”.
Utworzenie ośrodka umożliwiło prowadzenie zajęć edukacyjnych przez cały rok co znacząco wpłynęło na ilość osób korzystających z oferty edukacyjnej nadleśnictwa, a tym samym do wzrostu świadomości społeczeństwa w zakresie wiedzy przyrodniczo-leśnej.
Przeprowadzenie zajęć w OEL Dąbrówka wymaga uzgodnienia z pracownikiem ds. edukacji.
W czasie, gdy nie ma zajęć edukacyjnych dla wcześniej umówionych grup, ogród dydaktyczny i ścieżkę edukacyjną Dąbrówka można zwiedzać, zarówno samodzielnie, jak i z przewodnikiem.
Czas otwarcia OEL Dąbrówka: w dni pracy nadleśnictwa, w godz. 7.00 - 15.00.
Przed zwiedzeniem obiektu prosimy o zapoznanie się z regulaminem ośrodka
Ośrodek Edukacji Leśnej „Dąbrówka” składa się z:
I. Sala edukacyjna
Centralną część obiektu zajmuje sala edukacyjna, w której znajdują się ekspozycje związane z przyrodą, lasem i gospodarką leśną. Dotyczą głównie fauny i flory leśnej, darów lasu oraz pracy leśnika. Sala wyposażona jest w stoły i krzesła oraz sprzęt multimedialny, profesjonalne nagłośnienie i zaplecze kuchenne oraz sanitarne. Może pomieścić jednorazowo do 50 osób. Ponadto w budynku ośrodka znajduje się jeden pokój gościnny z aneksem kuchennym i łazienką przewidziany dla 4-6 osób. W ośrodku na potrzeby przeprowadzenia zajęć zgromadzono niezbędne pomoce dydaktyczne m.in: książki, filmy, publikacje, zestawy plansz i tablic, gier edukacyjnych oraz rożne eksponaty.
II. Wiata rekreacyjno-edukacyjna
W celu uatrakcyjnienia prowadzonych zajęć edukacyjnych została wybudowana wiata rekreacyjno-edukacyjna dla 50 osób wyposażona w stałe palenisko, stoły z ławkami oraz w kijki do pieczenia kiełbasek. Po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia edukacyjne można bezpłatnie skorzystać z ogniska i metalowych kijków do pieczenia kiełbasek.
Nadleśnictwo nie pośredniczy w zakupie kiełbas ani innych produktów spożywczych na ognisko dla odwiedzających.
,
III. Ścieżka edukacyjna „Dąbrówka”
Ścieżka edukacyjna o długości około 355 m, której przejście zajmuje około pół godziny składa się z 8 przystanków wyposażonych w drewniane ławeczki i tablice edukacyjne, na których prezentowane są w zwięzły i przystępny sposób tematy związane z lasem. Cała ścieżka jest wyłożona kamiennym tłuczniem i częściowo przebiega przez fragment lasu liściastego.
IV. Zielony kącik gier i zabaw
Znajdujący się na ogrodzie edukacyjnym zielony kącik gier i zabaw edukacyjnych jest alternatywą dla pospolitych placów zabaw. Jego celem jest umilenie i uatrakcyjnienie oferty zajęć edukacyjnych. Instalacje dobrane są w takim sposób aby rozwijać wszystkie zmysły odwiedzających. Wyposażony jest m. in. w dwa bujaki, domek ze zjeżdżalnią i huśtawką, drewniany samochód i pociąg oraz zjazd linowy.
V. Ogród edukacyjny z zapleczem sportowym
W 2015 roku Ośrodek Edukacji Leśnej „Dąbrówka" został wzbogacony o ogród dydaktyczny. Powstał on w istniejącym ogrodzie przylegającym do budynku ośrodka z istniejącymi drzewami zarówno iglastymi jak i liściastymi oraz z sadem owocowym ze starymi odmianami jabłoni. Wszystkie nowe nasadzenia związane są z tematyką leśną i uwzględniają gatunki roślin występujące w naturalnych siedliskach w połączeniu z roślinami ozdobnymi w celu zaspokojenia potrzeb estetycznych odwiedzających. W centralnym punkcie ogrodu znajduje się oczko wodne z otaczającymi go roślinami wodolubnymi. Nie zabrakło także roślin skalnych oraz krzewów kwitnących.
W centralnym punkcie ogrodu znajduje się wiata edukacyjno-rekreacyjna z miejscem na ognisko. Na terenie ogrodu znajduje się m. in. hotel dla owadów, zegar słoneczny, kapliczka św. Huberta, wielkie makiety grzybów i owoców leśnych oraz instalacje edukacyjne takie jak lekcja dendrologii, budka lęgowa, pozyskanie drewna w Polsce i w nadleśnictwie Dąbrowa na przestrzeni lat, skocznia, tablice informacyjne.
Osoby przebywające na ogrodzie mogą skorzystać z boiska do siatkówki plażowej, zewnętrznej siłowni oraz stołu do tenisa. Dla najmłodszych utworzono zielony kącik gier i zabawa wyposażony w urządzenia zabawowe takie jak bujaki, domek ze zjeżdżalnią, zjazd linowy, drewniany pociąg czy samochód.
Z ogrodu można przejść na ścieżkę edukacyjną. Na zakończenie wizyty można wykonać sobie pamiątkowe zdjęcie w „fotopstryku" wcielając się w sylwetkę wybranego zwierzęcia albo pana leśniczego.
VI. Parking
W celu umożliwienia dojazdu grup autokarowych został utworzony utwardzony parking dla autokarów znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie do wejścia do ogrodu.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom zajęć parking jest odgrodzony drewnianym płotem. Wjazd autokarów na parking znajduje się drugim wjazdem do nadleśnictwa od strony Jeżewa.
Ośrodek jest czynny cały rok a wszystkie zajęcia odbywają się bezpłatnie.
ZAPRASZAMY DO ODWIEDZENIA OEL DĄBRÓWKA !!!!
Na dodatkowe wyposażenie sali edukacyjnej w instalacje edukacyjne, pomoce dydaktyczne takie jak mikroskopy, lornetki czy książki edukacyjne Nadleśnictwo Dąbrowa uzyskało dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w kwocie 20 tyś zł.
Częściowo ośrodek zmodernizowano w ramach projektu:
„Ukierunkowanie ruchu turystycznego na obszarach przyrodniczo cennych Nadleśnictwa Dąbrowa".
Nr umowy: POIS.05.01.00-00-450/12-02
Projekt ma na celu zadania z zakresu utworzenia i modernizacji infrastruktury turystycznej służącej ochronie cennych przyrodniczo obszarów, w tym obszarów Natura 2000 Bory Tucholskie i Dolina Dolnej Wisły ale i rezerwatu Grabowiec oraz Wschodniego Obszaru Chronionego Krajobrazu Bory Tucholskie w celu odciągnięcia od nich presji ludzkiej bądź ukierunkowania na nich ruchu turystycznego w celu ich zachowania i ochrony.
Ośrodek jest czynny cały rok, a wszystkie zajęcia odbywają się bezpłatnie.
ZAPRASZAMY DO ODWIEDZENIA DĄBRÓWKI !!!!
Asset Publisher
2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł
2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł
Lasy Państwowe od wielu lat realizują szereg bardzo ważnych inicjatyw służących bagnom, mokradłom i terenom podmokłym, jak również ochronie szeroko rozumianych zasobów wodnych w polskich lasach. W ramach projektów małej retencji w ostatnich latach leśnicy zbudowali na zarządzanych przez siebie terenach 9500 polderów, zastawek i progów zwalniających, zatrzymujących wodę w lesie.
„Bagna dla naszej wspólnej przyszłości” to hasło tegorocznej edycji Światowego Dnia Mokradeł, które w dobie zmiany klimatu i okresowej suszy w polskich lasach leśnicy powtarzają od lat. To oni, jako przyrodnicy, prowadząc wielofunkcyjną gospodarkę leśną mają świadomość tego, jak cennym zasobem w środowisku leśnym jest woda.
– Wychodząc z propozycją objęcia szczególną ochroną 17% powierzchni Lasów Państwowych – czyli obszaru 1,2 mln ha będących w zarządzie PGL LP, leśnicy ujęli w tym zestawieniu wiele cennych przyrodniczo siedlisk, w tym także mokradłowych. Bo lasy to bardzo skomplikowane ekosystemy, które dziś, w dobie zmian klimatu, wymagają szczególnej uwagi i troski, wyrażonej indywidualnym podejściem i dostosowaniem prowadzonych działań gospodarczych do warunków przyrodniczych i klimatycznych – powiedział Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.
W ramach projektów małej retencji leśnicy realizują szereg zadań służących gromadzeniu i zatrzymywaniu wody w lesie oraz spowolnieniu powierzchniowego spływu:
- Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
– mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach nizinnych, zwany
też projektem małej retencji nizinnej. Projekt stanowi obecnie kontynuację działań realizowanych przez leśników od 2007 roku, których celem jest wzmocnienie odporności nizinnych ekosystemów leśnych na zagrożenia powodowane zmianą klimatu poprzez realizację kompleksowych działań retencyjnych i przeciwerozyjnych. Projekt ma również na celu minimalizację negatywnych skutków naturalnych zjawisk pogodowych i klimatycznych, jak choćby susze, pożary czy też powodzie i podtopienia. - Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
– mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach górskich, zwany też małą retencją górską. W ramach projektu realizowane są zadania zbliżone do zakresu wpisującego się w małą retencję nizinną, aczkolwiek z uwagi na lokalizację projektu – tereny górskie – projekt bezpośrednio wpływa ma wzmocnienie górskich ekosystemów leśnych. Projekt m.in. minimalizuje negatywne skutki intensywnych i długotrwałych opadów atmosferycznych, ekstremalnego przepływu wód w korytach, spływów powierzchniowych oraz niezwykle destrukcyjnego działania wód wezbraniowych.
Lasy Państwowe prowadzą również projekt „Lasy dla mokradeł – ochrona siedlisk hydrogenicznych na obszarach cennych przyrodniczo”. Jego najważniejszym celem jest przywrócenie funkcji lub utrzymanie stanu bagien, torfowisk i innych terenów podmokłych pozostających w zarządzie PGL LP na obszarach Sieci Natura 2000 i poza nimi. Projekt został uwzględniony w wykazie planowanych operacji o znaczeniu strategicznym w Programie Operacyjnym FEnIKS. Projekt opiera się o współpracę jednostek LP (ponad 120 nadleśnictw) z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu oraz z Centrum Ochrony Mokradeł.
– O tym, że bez wody nie ma życia – zarówno dla przyrody, jak i dla człowieka, wiedzą wszyscy, jednakże w kwestiach edukacji przyrodniczej, dotyczącej cennych ekosystemów bagiennych i mokradeł, mamy jeszcze wiele do zrobienia. Tereny podmokłe to bardzo często unikalne miejsca występowania chronionych gatunków flory i fauny, dom dla wielu owadów oraz ostoje populacji ptaków – dodaje dyrektor Koss.
Leśnicy dbają o mokradła i tereny bagienne nie tylko od święta! Każdego roku, w ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych przez leśników, tysiące osób: dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, poznają niezwykły świat ekosystemów leśnych, których funkcjonowanie jest uzależnione od wody. Lasy to niezwykle złożone i bardzo wrażliwe obiekty przyrodnicze, w których niedobór lub brak wody objawiają się na wiele sposobów: od zanikania określonych gatunków roślin i zwierząt, po osłabienie, choroby i zamieranie całych fragmentów lasów. Świadomość zagrożeń, które niesie ze sobą zmiana klimatu i to jak możemy starać się im przeciwdziałać, łagodząc jej skutki, to zagadnienia, na które edukatorzy leśni starają się uwrażliwić jak największe grono odbiorców.
Leśnicy postrzegają lasy ekosystemowo, jako swoiste systemy „naczyń połączonych”. Oznacza to nic innego jak to, że lasy to nie tylko drzewa, ale też m.in. rezerwuar zasobów wodnych, tworzących każdorazowo unikalne, leśne mikroklimaty, warunkujący wilgotność siedlisk, a co za tym idzie – kształtujący bogactwo przyrodnicze danego obszaru.