Asset Publisher Asset Publisher

Ośrodek Edukacji Leśnej "Dąbrówka"

Ośrodek Edukacji Leśnej „Dąbrówka”

W wyniku gruntownej modernizacji budynku magazynowo - stajennego znajdującego się przy siedzibie Nadleśnictwa Dąbrowa we wrześniu 2011 roku został oddany do użytkowania Ośrodek Edukacji Leśnej „Dąbrówka”.
Utworzenie ośrodka umożliwiło prowadzenie zajęć edukacyjnych przez cały rok co znacząco wpłynęło na ilość osób korzystających z oferty edukacyjnej nadleśnictwa, a tym samym do wzrostu świadomości społeczeństwa w zakresie wiedzy przyrodniczo-leśnej.


Przeprowadzenie zajęć w OEL Dąbrówka  wymaga uzgodnienia z pracownikiem ds. edukacji.


W czasie, gdy nie ma zajęć edukacyjnych dla wcześniej umówionych grup, ogród dydaktyczny i ścieżkę edukacyjną Dąbrówka można zwiedzać, zarówno samodzielnie, jak i z przewodnikiem.


Czas otwarcia OEL Dąbrówka: w dni pracy nadleśnictwa, w godz. 7.00 - 15.00.


Przed zwiedzeniem obiektu prosimy o zapoznanie się z regulaminem ośrodka
 
Ośrodek Edukacji Leśnej „Dąbrówka” składa się z:


I.    Sala edukacyjna
Centralną część obiektu zajmuje sala edukacyjna, w której znajdują się ekspozycje  związane z przyrodą, lasem i gospodarką leśną. Dotyczą głównie fauny i flory leśnej, darów lasu oraz pracy leśnika. Sala wyposażona jest w stoły i krzesła oraz sprzęt multimedialny, profesjonalne nagłośnienie i zaplecze kuchenne oraz sanitarne. Może pomieścić jednorazowo do 50 osób. Ponadto w budynku ośrodka znajduje się jeden pokój gościnny z aneksem kuchennym i łazienką przewidziany dla 4-6 osób. W ośrodku na potrzeby przeprowadzenia zajęć zgromadzono niezbędne pomoce dydaktyczne m.in: książki, filmy, publikacje, zestawy plansz i tablic, gier edukacyjnych oraz rożne eksponaty.
 

 


II.    Wiata rekreacyjno-edukacyjna

W celu uatrakcyjnienia prowadzonych zajęć edukacyjnych została wybudowana wiata rekreacyjno-edukacyjna dla 50 osób wyposażona w stałe palenisko, stoły z ławkami oraz w kijki do pieczenia kiełbasek. Po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia edukacyjne można bezpłatnie skorzystać z ogniska i metalowych kijków do pieczenia kiełbasek.  
Nadleśnictwo nie pośredniczy w zakupie kiełbas ani innych produktów spożywczych na ognisko dla odwiedzających.

 

,
 


 
III.    Ścieżka edukacyjna „Dąbrówka”

Ścieżka edukacyjna o długości około 355 m, której przejście zajmuje około pół godziny składa się z 8 przystanków wyposażonych w drewniane ławeczki i tablice edukacyjne, na których prezentowane są w zwięzły i przystępny sposób tematy związane z lasem. Cała ścieżka jest wyłożona kamiennym tłuczniem i częściowo przebiega przez fragment lasu liściastego.

 

 

 

 
 
 

IV.    Zielony kącik gier i zabaw
Znajdujący się na ogrodzie edukacyjnym zielony kącik gier i zabaw edukacyjnych jest alternatywą dla pospolitych placów zabaw. Jego celem jest umilenie i uatrakcyjnienie oferty zajęć edukacyjnych. Instalacje dobrane są w takim sposób aby rozwijać wszystkie zmysły odwiedzających. Wyposażony jest m. in. w dwa bujaki, domek ze zjeżdżalnią i huśtawką, drewniany samochód i pociąg oraz zjazd linowy.
 


 


V.    Ogród edukacyjny z zapleczem sportowym
W 2015 roku Ośrodek Edukacji Leśnej „Dąbrówka" został wzbogacony o ogród dydaktyczny. Powstał on w istniejącym ogrodzie przylegającym do budynku  ośrodka z istniejącymi drzewami zarówno iglastymi jak i liściastymi oraz z sadem owocowym ze starymi odmianami jabłoni. Wszystkie nowe nasadzenia związane są z tematyką leśną  i uwzględniają gatunki roślin występujące w naturalnych siedliskach w połączeniu z roślinami ozdobnymi w celu  zaspokojenia potrzeb estetycznych odwiedzających. W centralnym punkcie ogrodu znajduje się oczko wodne z otaczającymi go roślinami wodolubnymi. Nie zabrakło także roślin skalnych oraz krzewów kwitnących.

W centralnym punkcie ogrodu znajduje się wiata edukacyjno-rekreacyjna z miejscem na ognisko. Na terenie ogrodu znajduje się m. in. hotel dla owadów, zegar słoneczny, kapliczka św. Huberta, wielkie makiety grzybów i owoców leśnych oraz instalacje edukacyjne takie jak lekcja dendrologii, budka lęgowa, pozyskanie drewna w Polsce i w nadleśnictwie Dąbrowa na przestrzeni lat, skocznia, tablice informacyjne.


Osoby przebywające na ogrodzie mogą skorzystać z boiska do siatkówki plażowej, zewnętrznej siłowni oraz stołu do tenisa. Dla najmłodszych utworzono zielony kącik gier i zabawa wyposażony w urządzenia zabawowe takie jak bujaki, domek ze zjeżdżalnią, zjazd linowy, drewniany pociąg czy samochód.

 

 

Z ogrodu można przejść na ścieżkę edukacyjną. Na zakończenie wizyty można wykonać sobie pamiątkowe zdjęcie w „fotopstryku" wcielając się w sylwetkę wybranego zwierzęcia albo pana leśniczego.

 

 

VI.    Parking
W celu umożliwienia dojazdu grup autokarowych został utworzony utwardzony parking dla autokarów znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie do wejścia do ogrodu.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom zajęć parking jest odgrodzony drewnianym płotem. Wjazd autokarów na parking znajduje się drugim wjazdem do nadleśnictwa od strony Jeżewa.

 


 

 

 

Ośrodek jest czynny cały rok a wszystkie zajęcia odbywają się bezpłatnie.

ZAPRASZAMY DO ODWIEDZENIA OEL DĄBRÓWKA !!!!

 

 

Na dodatkowe wyposażenie sali edukacyjnej w instalacje edukacyjne, pomoce dydaktyczne takie jak mikroskopy, lornetki czy książki edukacyjne Nadleśnictwo Dąbrowa uzyskało dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w kwocie 20 tyś zł.

Częściowo ośrodek zmodernizowano w ramach projektu:

„Ukierunkowanie ruchu turystycznego na obszarach przyrodniczo  cennych Nadleśnictwa Dąbrowa".

Nr umowy: POIS.05.01.00-00-450/12-02

Projekt ma na celu zadania z zakresu utworzenia i modernizacji infrastruktury turystycznej służącej ochronie cennych przyrodniczo obszarów, w tym obszarów Natura 2000 Bory Tucholskie i Dolina Dolnej Wisły ale i rezerwatu Grabowiec oraz Wschodniego Obszaru Chronionego Krajobrazu Bory Tucholskie w celu odciągnięcia od nich presji ludzkiej bądź ukierunkowania na nich ruchu turystycznego w celu ich zachowania i ochrony.

 

Ośrodek jest czynny cały rok, a wszystkie zajęcia odbywają się bezpłatnie.

ZAPRASZAMY DO ODWIEDZENIA DĄBRÓWKI !!!!


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Nowe pokolenie lasów

Nowe pokolenie lasów

Jak co roku, także i tej wiosny pojawi się w naszym regionie nowe pokolenie lasów. Jest to niezwykle ważny moment w rozpoczynającej się czasami ponad stuletniej historii danego lasu, ponieważ od kondycji sadzonek oraz składu gatunkowego przyszłego drzewostanu zależy, jak będzie sobie radził przez całe życie ekosystem leśny.

Ile drzew posadzimy w regionie?

W 2025 roku w regionie pojawi się prawie 3.600 ha nowych lasów, w tym prawie 100 ha to odnowienia naturalne. Zdecydowana większość nowych lasów zostanie zainicjowane wiosną, ale planujemy też sadzić drzewa jesienią. Najczęściej do tego celu wykorzystujemy sadzonki wyhodowane w szkółkach polowych. Tam z nasion wysianych bezpośrednio do gruntu wyrastają z czasem sadzonki drzew. Jedne, jak sosna, potrzebują zaledwie rok lub dwa, by być gotowymi do sadzenia w lesie, inne wymagają dłuższej troski ze strony leśnika, jak np. buki i dęby, które potrzebują ok. 2-3 lat. Dopiero po tym czasie są przygotowane do wysadzenia na gruntach leśnych. W tym roku posadzimy 25,5 mln młodych drzew, z tego 15,5 mln będą stanowić sadzonki gatunków iglastych, a 10 mln – sadzonki gatunków liściastych.

Hodujemy także sadzonki z tzw. zakrytym systemem korzeniowym – w szkółce kontenerowej nasiona wysiewane są do specjalnych cel w paletach. Te nasiona (bez względu na gatunek drzewa) trafiają na specjalną mieszankę substratu, w którym dominuje torf. Wraz ze wzrostem młodego drzewa, jego system korzeniowy korzysta z bryłki substratu. Z nią także trafia do lasu i wraz z upływem czasu dalej korzysta z zawartych w niej substancji. Takie drzewka mają specjalne przeznaczenie – wykorzystujemy je tam, gdzie sadzonka ma trudniejsze warunki – np. siedlisko jest uboższe lub może być mniej wilgoci w glebie. Właśnie te sadzonki wykorzystujemy jesienią, gdy w glebie pogłębia się deficyt wody. Jeszcze jedną ważną zaletą młodych drzew ze szkółki kontenerowej jest ich hodowla w cyklu rocznym – w ciągu maksymalnie 12 miesięcy od siewu, drzewka są gotowe do wysadzenia w lesie. W 2025 roku posadzimy ok. 3,2 mln sadzonek z zakrytym systemem korzeniowym.

Od czego zależy, ile sadzonek i których gatunków drzew będziemy potrzebować?

Od wielu czynników, ale przede wszystkim od siedliska, na którym będzie rósł las – drzewa posadzone na zbyt ubogim siedlisku w stosunku do ich wymagań, będą rosnąć bardzo wolno, łatwo ulegać czynnikom chorobotwórczym. Sytuacja odwrotna może spowodować np. zbyt duże ugałęzienie drzew w młodym wieku i ich silną konkurencję osobniczą o przestrzeń, światło i wodę.

Należy pamiętać, ze pod pojęciem siedliska kryje się nie tylko gleba (i jej żyzność), ale również rzeźba terenu, warunki wilgotnościowe oraz lokalny klimat. Są to elementy, które także analizujemy, dobierając skład gatunkowy przyszłego lasu. Dla przykładu na wzniesieniach terenu sadzimy gatunki, które cechuje wysoka światłożądność, jak np. modrzew. Z kolei w obniżeniach terenu, gdzie często zalega wiosną ciężkie i zimne powietrze, czyli tworzą się zmrozowiska, lokujemy świerki, które radzą sobie porannymi chłodami.

Bardzo ważne jest także to, co rosło na gruncie wcześniej – jeśli mamy do czynienia z gruntem porolnym, wówczas musimy tak dobrać gatunki drzew, by poradziły sobie z licznymi patogenami chorobotwórczymi, które znajdują się w glebie. Są to zwykle owady oraz grzyby. Dlatego na takich gruntach sadzimy drzewa mniej wymagające – naszym planem na najbliższe sto lat jest przekształcenie tego miejsca. Odbywa się to właśnie za sprawą lasu, który poradzi sobie w tych warunkach, jednocześnie wpłynie na procesy przebiegające w glebie….ale do tego potrzeba kilkudziesięciu lat, a czasami dłużej.

Wyzwaniem obecnych czasów są dla nas zmiany klimatyczne. Dlatego planując, które gatunki drzew posadzimy w nowym lesie, uwzględniamy również to, co już się dzieje lub przewidujemy, że się wydarzy. Jednym z największych znaków naszych czasów jest brak wody. Nawalne deszcze, które się zdarzają niestety nie zasilają rezerwuarów wody, jakimi są lasy, ponieważ spływają zwykle po powierzchni gleby. Niewielka ilość wody przedostaje się w jej głąb. Zdecydowanie częściej mamy do czynienia z długimi okresami wysokich temperatur powietrza, które potęgują zjawisko obniżania odporności drzewostanów. W takiej sytuacji niestety działanie chorobotwórczych grzybów lub gwałtowne namnażanie się owadów (czyli gradacja) jest dla lasu silnym ciosem, który zaczyna się od stresu, spowodowanego niedoborem wody lub długim okresem wysokich temperatur powietrza.

Panta rhei - wszystko płynie (Heraklit z Efezu)

Na naszych oczach zmienia się przyroda. Już wiemy, że świerki, brzozy, sosny będą zajmować tereny położone bardziej na północ i wschód lub wyżej względem poziomu morza, a gatunki liściaste – bardziej dynamiczne i ciepłolubne , sukcesywnie, powoli będą władać obszarami, z których wycofają się pionierzy (świerki, brzozy, sosny). Potwierdzają tę tendencję leśnicy, którzy zbierają często przez kilkadziesiąt lat pracy zawodowej obserwacje i doświadczenie, a także naukowcy, który dokładnie badają zjawisko migracji gatunków drzew m.in. poprzez modelowanie przyszłych zasięgów występowania gatunków drzew w oparciu o ich wymagania ekologiczne w różnych wariantach klimatycznych.

Jedno jest pewne – wszystko ulega zmianie, lasy także. Rolą leśników jest wspieranie tej zmiany - pomaganie tym gatunkom, które się wycofują i popieranie tych, dla których zmieniający się klimat jest odpowiedni. Dlatego leśnicy działają z perspektywą przyszłych dekad, a nawet stuleci.