Rezerwaty przyrody

Jest formą ochrony obejmującą najcenniejsze obiekty przyrodnicze. W rezerwatach nie prowadzi się gospodarki leśnej, dla zachowania wartości ekologicznych, naturalnych lub nieznacznie zmienionych cennych ekosystemów, często z rzadkimi i chronionymi gatunkami roślin i zwierząt oraz elementami przyrody nieożywionej mającymi istotną wartość ze względów naukowych, przyrodniczych, kulturowych bądź krajobrazowych.

Parki krajobrazowe

Parkiem Krajobrazowym nazywamy nazywamy obszar chroniony ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe, a celem jego utworzenia jest upowszechnianie tych wartości w warunkach racjonalnego gospodarowania. W odróznieniu od rezerwatów przyrody w parkach krajobrazowych prowadzi się normalną gospodarkę, z zachwaniem wyżej wymienionych wartości.

Obszary chronionego krajobrazu

Obszar chronionego krajobrazu to obszar zajmujący różnej wielkości tereny, zwykle rozległe,o zróżnicowanych ekosystemach obejmujące pełne jednostki środowiska naturalnego takie jak doliny rzeczne, kompleksy leśne, ciągi wzgórz, pola wydmowe, Torfowiska. Są one wartościowe ze wzgledu na możliwość zaspokajania potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem lub pełnią funkcję korytarzy ekologicznych.

Obszary Natura 2000

Obszar Natura 2000 to nowa forma ochrony przyrody, wprowadzona do polskiego prawa dotyczącego ochrony przyrody w 2004 r., choć niektóre zapisy dotyczące tych obszarów włączono już do prawa polskiego w 2001 r. Natura 2000 to najbardziej kompleksowa i najlepiej legislacyjnie i politycznie przygotowaną Europejska sieć ekologiczna specjalnych obszarów ochrony, która jest wprowadzana we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a którą tworzą poszczególne obszary Natura 2000 wyznaczane zgodnie z jednolitymi, naukowymi kryteriami zapisanymi w dyrektywie Rady Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej z 1992 r. o ochronie siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory w Europie.

Pomniki przyrody

Pomnikami przyrody są pojedyncze twory przyrody ożywionej lub martwej, lub ich skupienia, o szczególnej wartości naukowej, kulturowej i historycznej oraz odznaczające się indywidualnymi cechami, jak sędziwe drzewa i krzewy gatunków rodzimych i obcych, głazy narzutowe, źródła, skałki, jaskinie itp.

Użytki ekologiczne

Użytki ekologiczne tworzy się w celu zachowania fragmentów przyrody o charakterze naturalnym lub dla ochrony rzadko spotykanych ekosystemów lub zasobów genowych. W praktyce za użytki ekologiczne uznaje się przede wszystkim torfowiska, bagna, zadrzewienia, jary, wąwozy, zbocza kserotermiczne, śródleśne oczka wodne.

Strefy ochronne

Ochrona miejsc rozrodu zagrożonych ptaków drapieżnych jest realizowana przez wytyczanie obszarów zwanych strefami, które trwale lub okresowo zabezpieczają otoczenie gniazd przed wszelkimi formami działalności ludzkiej.

Ochrona gatunkowa

Ochrona gatunkowa dotyczy najcenniejszych, unikatowych i rzadkich przedstawicieli flory i fauny. W Polsce ochroną ścisłą objętych jest blisko 600 gatunków roślin, niemal 100 gatunków grzybów i ponad 700 gatunków zwierząt. 65 proc. gatunków dzikiej flory i fauny Polski to gatunki leśne.

Asset Publisher Asset Publisher

Back

Rozstrzygnięcie konkursu

Rozstrzygnięcie konkursu

"Leśna Ozdoba Świąteczna"

W dniu 12 grudnia 2024 r. Komisja konkursowa dokonała rozstrzygnięcia konkursu plastycznego pt. „Leśna ozdoba świąteczna” skierowanego do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z powiatu świeckiego. Celem konkursu była promocja zrównoważonej gospodarki leśnej m. in.  poprzez promowanie surowców naturalnych, w tym drewna jako surowca w 100% odnawialnego, popularyzacja tradycji wytwarzania własnoręcznych ozdób świątecznych przy wykorzystaniu darów lasów i materiałów naturalnych oraz rozwijanie kreatywności.

W czwartej edycji wpłynęły łącznie 42 prace, nadesłane przez uczniów z klas podstawowych. W kategorii III, tj. dla uczniów szkól ponadpodstawowych nie wypłynęła żadna praca.
Poziom oraz pomysłowość nadesłanych prac stanowiła trudne zdanie dla Komisji w wyborze laureatów. Podczas oceniania prac Komisja konkursowa  brała pod uwagę oryginalności i zgodność z tematyką konkursu, staranność oraz włożony wkład własny w zgłoszoną pracę. Wszystkie prace zachwyciły nas pomysłowością, wysokim poziomem wykonania oraz  walorami artystycznymi.
W ramach oceny prac Komisja konkursowa wyłoniła następujących laureatów w poszczególnych kategoriach oraz przyznała wyróżnienia.

Laureaci konkursu w poszczególnych kategoriach:

Kategoria wiekowa I: uczniowie klas I-III szkoły podstawowej

I miejsce
    Iga Kędziora, Szkoła Podstawowa w Grupie
II miejsce
    Jakub Lahutta, Szkoła Podstawowa w Jeżewie
III miejsce
    Kornelia Bogacka, Szkoła Podstawowa w Grupie
Wyróżnienia:
1)    Kacper Helwig, Szkoła Podstawowa w Jeżewie,
2)    Konrad Murawski, Szkoła Podstawowa w Laskowicach,
3)    Jan Markowicz, Szkoła Podstawowa w Michalu,
4)    Zuzanna Rynkowska, Szkoła Podstawowa w Grupie,
5)    Julian Duńczyk, Szkoła Podstawowa w Wiągu.

Kategoria wiekowa II: uczniowie klas IV-VIII

I miejsce
    Amelia Andrik, Szkoła Podstawowa nr 2 w Świeciu
II miejsce
    Mikołaj Kwaśniewski, Szkoła Podstawowa w Czaplach,
III miejsce
     Katarzyna Starszak, Szkoła Podstawowa w Laskowicach

Wyróżnienia:
1)    Nadia Sakowicz, klasa IV, Szkoła Podstawowa nr 1 w Świeciu,
2)    Julia Hemke, klasa VI, Szkoła Podstawowa w Jeżewie,
3)    Tymoteusz Kiec, klasa VII, Szkoła Podstawowa w Gródku,
4)    Mikołaj Nowakowski, klasa VI, Szkoła Podstawowa w Wiągu.


W dniu 17.12.2024 r. odbyło się w Ośrodku Edukacji Leśnej „Dąbrówka” uroczyste wręczenie nagród oraz pamiątkowych dyplomów zwycięzcom konkursu.


Serdecznie gratulujemy laureatom i pozostałym autorom prac.

Wszystkim pozostałym uczestnikom konkursu bardzo dziękujemy za nadesłane prace i zachęcamy do brania udziału w innych organizowanych przez Nadleśnictwo Dąbrowa konkursach.