Aktualności Aktualności

Powrót

Rajd Leśników 2013

Przez cztery dni najpiękniejsze zakątki Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Białym Stoku podziwiała drużyna Nadleśnictwa Dąbrowa uczestnicząca w XXVIII Ogólnopolskiego Rajdu leśników 2016.

W dniach 21-24 września  na Terenie Regionalnej  Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku pod hasłem „Puszczańskie Oblicza"  odbywał się XXVIII Ogólnopolski Rajd Leśników organizowany przez Związek Leśników Polskich w Rzeczypospolitej Polskiej Regionu Podlaskiego i nadleśnictwa z RDLP Białystok. Do udziału w imprezie zgłosiło się blisko 1500 uczestników, w tym oczywiście nie zabrakło drużyny (choć bardzo niewielkiej) z Nadleśnictwo Dąbrowa.

Tegoroczny rajd dla nas różnił się od poprzednich tym, że w jeden dzień wybraliśmy trasę rowerową.

Pierwszego dnia gościłyśmy na terenie Nadleśnictwa Krynki. Zaczęliśmy od spotkania z Panem Nadleśniczym Aleksandrem Lickiewiczem, który opowiedział nam o specyfice samego nadleśnictwa i pracy w nim. Był też czas na zwiedzenie Silvarium i zobaczenie imponującej kolekcji zegarów słonecznych. W dalszą drogę wyruszyliśmy już na rowerach. Do pokonania mieliśmy niby niewiele bo 26 km, ale piaszczyste drogi i wzniesienia dały się we znaki. Po drodze odwiedziliśmy Przytuliska"  Ośrodek Rehabilitacji Dzikich Ptaków i Drobnych Ssaków, gdzie uczestniczyliśmy w wypuszczeniu na wolność wychowanego z jaj puszczyka czy zobaczyć inne rehabilitowane sowy i bociany.

Odwiedziliśmy także Wieszalin- opuszczoną osadę, którą założył w latach 30. XX w. Eliasz Klimowicz znany jako Prorok Ilja, który był twórcą religijnej sekty i samozwańczym prorokiem. Wierszalin miał być według Klimowicza nową stolicą świata, ściągali tu licznie pielgrzymi m.in. z Nowogródczyzny i Wołynia. Drewniany dom i zabudowania gospodarcze zachowały się i są pod opieką Nadleśnictwa Krynki. Przejażdżka zakończyła się pysznym regionalnym obiadem i przejażdżką bryczkami po szlaku ekumenicznym. Trasa przyrodniczo-historyczna szlaku z monumentalnymi postaciami i symbolami, wzbogacone dwujęzycznymi tablicami opowiadają o przeszłości, bawią i tradycjach tych ziem.

Drugi dzień spędziliśmy na wycieczce autokarowej śladem czterech kultur. Zaczęliśmy od Supraśla i zwiedzania Monasteru Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy i św. Jana Teologa czyli od kultury prawosławnej. Odwiedziliśmy także Muzeum Ikon oraz Muzeum Sztuki Drukarskiej i Papiernictwa. Następnie przejechaliśmy do Krynek szlakiem kultury Żydowskiej. Oglądaliśmy ruiny starej synagogi oraz zakłady garbarskie. Najwięcej emocji jednak spowodowała wizyta w Kruszynianach u polskich Tatarów. Był obiad tatarski w Jurcie u pani Dżanetty, która opowiedziała nam zarówno historię swojej rodziny jak i kuchni tatarskiej. Nie zabrakło wizyty w muzułmańskim meczecie drewnianym z XVIII w. Opiekun meczetu Dżamil zahipnotyzował nas swoimi opowieściami. Był także czas na odwiedzenie tatarskiego cmentarza. Na koniec naszej wycieczki odwiedziliśmy kościół w Sokółce z cudowną hostią.

Ostatni dzień tradycyjnie zajęło podsumowanie Rajdu, które odbyło się w Białostockim Muzeum Wsi. Nie zabrakło tradycyjnych konkursów oraz występów artystycznych. Była to tez okazja do spotkania się ze znajomymi z innych baz rajdowych.

Jedno jest pewne, Rajd Leśników to największa impreza skupiająca brać leśną o czym wspomniała nawet Dyrektor Generalny w trakcie telekonferencji podczas zakończenia. Serdecznie dziękujemy organizatorom  i do zobaczenia w czerwcu na terenie RDLP Krosno!!!!