Rezerwaty przyrody

Jest formą ochrony obejmującą najcenniejsze obiekty przyrodnicze. W rezerwatach nie prowadzi się gospodarki leśnej, dla zachowania wartości ekologicznych, naturalnych lub nieznacznie zmienionych cennych ekosystemów, często z rzadkimi i chronionymi gatunkami roślin i zwierząt oraz elementami przyrody nieożywionej mającymi istotną wartość ze względów naukowych, przyrodniczych, kulturowych bądź krajobrazowych.

Parki krajobrazowe

Parkiem Krajobrazowym nazywamy nazywamy obszar chroniony ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne i kulturowe, a celem jego utworzenia jest upowszechnianie tych wartości w warunkach racjonalnego gospodarowania. W odróznieniu od rezerwatów przyrody w parkach krajobrazowych prowadzi się normalną gospodarkę, z zachwaniem wyżej wymienionych wartości.

Obszary chronionego krajobrazu

Obszar chronionego krajobrazu to obszar zajmujący różnej wielkości tereny, zwykle rozległe,o zróżnicowanych ekosystemach obejmujące pełne jednostki środowiska naturalnego takie jak doliny rzeczne, kompleksy leśne, ciągi wzgórz, pola wydmowe, Torfowiska. Są one wartościowe ze wzgledu na możliwość zaspokajania potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem lub pełnią funkcję korytarzy ekologicznych.

Obszary Natura 2000

Obszar Natura 2000 to nowa forma ochrony przyrody, wprowadzona do polskiego prawa dotyczącego ochrony przyrody w 2004 r., choć niektóre zapisy dotyczące tych obszarów włączono już do prawa polskiego w 2001 r. Natura 2000 to najbardziej kompleksowa i najlepiej legislacyjnie i politycznie przygotowaną Europejska sieć ekologiczna specjalnych obszarów ochrony, która jest wprowadzana we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a którą tworzą poszczególne obszary Natura 2000 wyznaczane zgodnie z jednolitymi, naukowymi kryteriami zapisanymi w dyrektywie Rady Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej z 1992 r. o ochronie siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory w Europie.

Pomniki przyrody

Pomnikami przyrody są pojedyncze twory przyrody ożywionej lub martwej, lub ich skupienia, o szczególnej wartości naukowej, kulturowej i historycznej oraz odznaczające się indywidualnymi cechami, jak sędziwe drzewa i krzewy gatunków rodzimych i obcych, głazy narzutowe, źródła, skałki, jaskinie itp.

Użytki ekologiczne

Użytki ekologiczne tworzy się w celu zachowania fragmentów przyrody o charakterze naturalnym lub dla ochrony rzadko spotykanych ekosystemów lub zasobów genowych. W praktyce za użytki ekologiczne uznaje się przede wszystkim torfowiska, bagna, zadrzewienia, jary, wąwozy, zbocza kserotermiczne, śródleśne oczka wodne.

Strefy ochronne

Ochrona miejsc rozrodu zagrożonych ptaków drapieżnych jest realizowana przez wytyczanie obszarów zwanych strefami, które trwale lub okresowo zabezpieczają otoczenie gniazd przed wszelkimi formami działalności ludzkiej.

Ochrona gatunkowa

Ochrona gatunkowa dotyczy najcenniejszych, unikatowych i rzadkich przedstawicieli flory i fauny. W Polsce ochroną ścisłą objętych jest blisko 600 gatunków roślin, niemal 100 gatunków grzybów i ponad 700 gatunków zwierząt. 65 proc. gatunków dzikiej flory i fauny Polski to gatunki leśne.

Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Wyniki konkursu

Wyniki konkursu

Konkurs plastyczny pt. „Niezwykły leśny świat” rozstrzygnięty!

W dniu 4 grudnia 2024 r. Komisja konkursowa dokonała rozstrzygnięcia konkursu ekologicznego pt. „Niezwykły leśny świat”, pod hasłem „Chronione gatunki zwierząt”. Zakup nagród współfinansował Wojewódzki Fundusz Ochrony  Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
    Do konkursu wpłynęły łącznie 83 prace, z czego ze względów formalnych zostało odrzuconych 7 prac konkursowych.
    Poziom oraz pomysłowość nadesłanych prac stanowiła trudne zdanie dla Komisji w wyborze laureatów.
    W ramach oceny prac Komisja konkursowa wyłoniła następujących laureatów w poszczególnych kategoriach oraz przyznała po 4 wyróżnienia w każdej kategorii:

Laureaci konkursu w poszczególnych kategoriach:

Kategoria wiekowa I: dzieci przedszkolne

I miejsce:
    Antoni Mazur, Przedszkole w Szkole Podstawowej w Michalu

II miejsce
    Alicja Domachowska, Przedszkole nr 8 w Świeciu
III miejsce
    Nikola Noerenberg, Przedszkole nr 8 w Świeciu
Wyróżnienia:
1.    Lena Trosdowska, Przedszkole nr 8 w Świeciu,
2.    Kalina Bocian-Majka, Przedszkole nr 8 w Świeciu,
3.    Amelia Kruczyńska, Przedszkole nr 8 w Świeciu,
4.    Amelia Pałka, Przedszkole nr 7 w Świeciu.

Kategoria wiekowa II: uczniowie klas I-III szkoły podstawowej

I miejsce
    Kinga Murawska, Szkoła Podstawowa w Laskowicach
II miejsce
    Nadia Podgórska, Szkoła Podstawowa nr 1 w Świeciu
III miejsce
    Alicja Ziemak, Szkoła Podstawowa Jeżewo
Wyróżnienia:
1.    Amelia Keszkowska, Szkoła Podstawowa w Jeżewie,
2.    Dominika Gaca, Szkoła Podstawowa w Jeżewie,
3.    Robert Starszak, Szkoła Podstawowa w Laskowicach,
4.    Jakub Lahutta, Szkoła Podstawowa w Jeżewie.

Kategoria wiekowa III: uczniowie klas IV-VIII

I miejsce
    Wiktoria Ronowska, Szkoła Podstawowa w Laskowicach
II miejsce
    Marcin Kuczmiński, Szkoła Podstawowa w Michalu
III miejsce
     Kinga Gibas, Szkoła Podstawowa w Michalu
Wyróżnienia:
1.    Julia Hemke, Szkoła Podstawowa w Jeżewie,
2.    Oskar Ronowski, Szkoła Podstawowa w Laskowicach,
3.    Tymoteusz Chojecki, Szkoła Podstawowa w Michalu,
4.    Pola Cierpich, Szkoła Podstawowa nr 1 w Świeciu.


Uroczyste wręczenie nagród odbyło się w dniu 10.12.2024 r. w Ośrodku Edukacji Leśnej „Dąbrówka”.

Wszystkim pozostałym uczestnikom konkursu bardzo dziękujemy za nadesłane prace i zachęcamy do brania udziału w innych organizowanych przez Nadleśnictwo Dąbrowa konkursach.